niedziela, 11 listopada 2012

Kodeks dobrych praktyk wychowawczych

Jakiś czas temu pisałam, że dostałam zaproszenie na warsztat od telewizji dziecęcej Da Vinci Learning. Spotkanie miało na celu wypracowanie takich praktyk wychowawczych, które byłyby adekwatne do zmieniającego się dziecięcego świata.
Jako słowo wyjaśnienia dodam, że zaproszenie mojej osoby było związane z moim poprzednim blogiem Zabawy dla malucha, którym się nie chwaliłam, bo bezwstydnie go porzuciłam po narodzinach Zuzi.

Zapraszam do przejrzenia opracowanego przez nas Kodeksu, bo tęgie głowy nad nim myślały :)


Kodeks Dobrych Praktyk Wychowawczych Da Vinci Learning

Przedstawiamy Kodeks Dobrych Praktyk Wychowawczych, czyli kilka wskazówek, które pomogą rodzicom osiągnąć wychowawczy sukces. Porady zostały stworzone przez grono ekspertów od wychowania, którzy przybyli na kameralne warsztaty Da Vinci Learning.
Jest to pierwsza taka inicjatywa, kiedy podczas twórczej pracy spotkali się aktywnie dzielący się swymi rodzicielskimi doświadczeniami eksperci z różnych mediów.

Kodeks Dobrych Praktyk Wychowawczych został opracowany podczas warsztatów Da Vinci Learning – edukacyjnej stacji telewizyjnej dla całej rodziny. Wśród zaproszonych gości znaleźli się blogujący rodzice, dziennikarze zajmujący się tematyką parentingową oraz redaktorzy portali internetowych adresowanych do rodziców. Obecny także był reprezentant Fundacji Dzieci Niczyje. Warsztaty poprowadzili eksperci Da Vinci Learning: dr Albert Hupa, badacz nowych mediów, socjolog z Interactive Research Center oraz dr Magdalena Śniegulska, psycholog dziecięcy ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Dzięki temu, pod czujnym okiem ekspertów, połączono wysiłki rodziców, którzy pragną swymi doświadczeniami dzielić się z innymi w blogosferze, prasie oraz internecie.
Podczas spotkania analizowano zestawy kompetencji, które dzieci powinny nabyć
do czasu zakończenia szkoły podstawowej, a które są ważne z punktu widzenia polskich rodziców. Rozważaniom poddany został także wpływ poszczególnych czynników edukacyjnych na zdobycie przez dzieci konkretnych umiejętności. Uczestnicy warsztatów zastanawiali się nad tym, jak rodzice, grupa rówieśnicza, szkoła i media mogą przysłużyć się rozwijaniu przez dzieci takich kompetencji jak: umiejętności społeczne, zasób wiedzy, kontrola emocji czy aktywność fizyczna.
Poniżej przedstawiamy rezultat spotkania.
1.      Pozwól dziecku spędzać czas z rówieśnikami
Spędzanie czasu z rówieśnikami wpływa na rozwój umiejętności komunikacyjnych
i społecznych. Funkcjonowanie dzieci w grupie rówieśniczej ma duży wpływ na ich późniejsze umiejętności porozumiewania się z ludźmi. Dziecko w grupie poznaje także swoje mocne i słabe strony, co może być cenną wskazówką. Dzięki temu może wybrać  obszary swoich umiejętności, które będzie chciało szczególnie rozwijać w przyszłości.
 
2.      Dzieci w szkole oprócz zdobywania wiedzy uczą się także przeżywania emocji
Dziecko w szkole konfrontuje się z regułami, które obowiązują w dorosłym życiu i których nie można naginać tak, jak w rodzinie i wśród przyjaciół. Dziecko musi nauczyć się radzić sobie zarówno z negatywnymi, jak i pozytywnymi przeżyciami w szkole. Pamiętaj
by rozmawiać z dzieckiem o szkole oraz emocjach z nią związanych.
3.      Dzieci wszędzie zdobywają informacje – pomóżmy im zadawać właściwe pytania
Dzieci – podobnie jak rodzice – są zewsząd bombardowane informacjami. Rodzice powinni pomóc im podchodzić do nich krytycznie i nauczyć je zwracać uwagę
na te najważniejsze. Istotne jest także aby rodzice wzbudzali w dziecku ciekawość poznawczą, uczyli je aktywnej postawy odkrywcy i zachęcali do eksplorowania otaczającego świata.
4.      Spędzaj z dziećmi trochę czasu w internecie
Dzieci będą  korzystać z internetu w szkole i wśród znajomych. Rodzice powinni dawać swoim dzieciom przykład w tym zakresie. Musimy pamiętać o dobrodziejstwach, które daje nam to medium, mając jednocześnie na uwadze zagrożenia, jakie ze sobą niesie. Rozmawiajmy z dziećmi o ochronie danych w sieci, twórzmy katalogi bezpiecznych stron, pokazujmy dzieciom wartościowe treści i wspólnie je eksplorujmy.
5.      Poruszaj się z dzieckiem
Zarówno rodzice, jak i dzieci potrzebują aktywności fizycznej. Opiekunowie powinni dawać dzieciom dobry przykład, także w tym zakresie. Wspólna aktywność fizyczna
to także świetna okazja do wzmocnienia rodzinnych więzów.
6.      Zostaw dziecku czas wolny – nuda jest kreatywna
Dziecko nie może całego czasu spędzać na nauce. Najciekawsze pomysły pojawią
się, kiedy dziecko będzie wypoczęte i będzie mogło swobodnie rozmyślać.
7.      Znajdź i wspieraj mocne strony swojego dziecka
Każde dziecko ma swoje własne, naturalne predyspozycje, niezależnie od oczekiwań rodziców i nauczycieli. Dziecko osiągnie największy sukces, jeżeli będzie rozwijało
to, co w nim najlepsze.
 
8.      Twórz właściwe relacje ze swoim dzieckiem, aby mogło zwycięsko wejść w dorosłe życie
Relacje rodzinne to jeden z najważniejszych czynników wpływających na psychikę dziecka. To w rodzinie dziecko ma się nauczyć dojrzałości i samodzielności.
9.      Nie bądź managerem swojego dziecka
Chociaż rodzice chcą jak najlepiej dla swojego dziecka i organizują mu wiele zajęć dodatkowych, dziecko musi mieć pewien margines swobody wyboru, tak aby móc samodzielnie powiedzieć, co chce robić.
10.  Zawsze pamiętaj o tym, że jesteś pierwszym nauczycielem swojego dziecka
Dziecko w pierwszej kolejności naśladuje swoich rodziców – zarówno dobre, jak i złe zachowania. Staraj się więc świecić dobrym przykładem dla swego potomka.


***

Da Vinci Learning – edukacyjny kanał telewizyjny dla całej rodziny. Dzięki niemu oglądanie telewizji staje się rodzinną przygodą z nauką. Da Vinci Learning nie tylko bawi, ale przede wszystkim uczy przez zabawę, angażując w nią całą rodzinę. Jest dostępny w Polsce w ponad 100 sieciach telewizji kablowych, między innymi UPC, Multimedia, Toya, Vectra, Inotel.






1 komentarz:

Białe Grochy pisze...

Czyli jeszcze raz że przykład jest wart 100x tyle co tłumaczenie... :)
Zgadzam się też z tym rozwijaniem naturalnych predyspozycji, chociaż są dwie szkoły: niektórzy twierdzą, że trzeba się skupić na rozwijaniu właśnie bardziej tego, co kuleje, bo to w czym się dziecko dobrze czuje, rozwinie się i tak. Czyli młodemu Mozartowi tłuc malowanie, bo Mozartem i tak się stanie - nie kupuję tego :)

A tymczasem zapraszam do mnie na candy :)

Prześlij komentarz